Brood bakken

Een jaar of 5 geleden kochten we een broodbakmachine. De eerste tijd probeerden we h'm fanatiek uit, maar eigenlijk viel het brood ons steeds tegen: te klef, te 'zwaar', te flauw, te... Dus al snel belande de broodbakmachine in de kast en werd er alleen zo nu en dan nog uit gehaald om een 'bijzonder brood' te bakken. Krentebrood, appel-kaneel, kaas-uien en zelfs tutti-frutti broden passeerden de reveu. Tot het ook op dit vlak stil bleef en het apparaat alleen nog tijdens de schoonmaak uit de kast kwam.

Toch bleef het wel wat kriebelen, zeker ook in het kader van 'zelfvoorzienend leven'. In september 2010 kochten we (op vakantie) dan ook weer kant en klaar broodmeel en thuisgekomen gingen we het nog maar eens proberen. En het ging goed! We vonden het zelfs zo lekker dat we opnieuw gingen experimenteren met verschillende soorten meel. We gingen naar verschillende molens in de buurt en bakten er op los. 's Avonds zetten we de boel klaar en 's morgens hadden we heerlijk vers brood bij het ontbijt.
Af en toe zeiden we tegen elkaar 'we kunnen het ook eens in de gewone oven proberen, dan kunnen we er 6 tegelijk bakken (we hebben een grote oven), wel zo ambachtelijk en nog voordeliger ook!' Maar het bleef bij een goed voornemen. Eigenlijk vooral omdat ik het niet helemaal zag zitten, want tja, hoe zit dat nu met dat rijzen?!

Tot onze machine het opgaf. Toen moesten we kiezen: of gekocht brood (dat waren we binnen een paar dagen al weer zat) of een nieuwe machine kopen of het nu eindelijk eens echt met de hand gaan proberen.
We besloten het laatste. Bij de action kochten we mooie broodbakblikken en na even zoeken op internet had ik ook allerlei recepten. Dat was meteen weer een probleem: de één zei 1x laten rijzen, de ander had het over 2 x. En waar de ene nog geen half uur aan hield had de ander het over 2 1/2 uur. Gewoon maar proberen dus!

...eerste probeersel...
We besloten 1 brood per keer te bakken tot we de slag een beetje te pakken zouden hebben. We namen als uitgangspunt 500 gram meel en lieten het 2 x rijzen. Het eerste brood was niet helemaal goed gerezen en 500 gram meel bleek wat weinig voor deze maat bakblik, maar wat vonden we het lekker. En vooral leuk: het voelde zo 'echt'!
Bij het volgende brood gingen we uit van 750 gram meel, bleven we langer kneden, lieten het langer rijzen en ja, het brood was nu zo waar nog mooier! Dus konden we meerdere broden in 1 x gaan bakken. Daarmee hebben we tot zaterdag gewacht (goedkope stroom). We bakten er 3: een donker meergranen, een vierwinden (meel van molen vier winden) en een vloerbrood kaas-uien. En hier het resultaat:

Zijn ze niet mooi?! We hebben nu de smaak echt te pakken (letterlijk en figuurlijk) en hebben nu al weer zin in zaterdag: dan gaan we het opnieuw proberen! Heeft iemand nog een lekker recept?!
 

Reacties

Stina zei…
dat heb ik dus echt nog nooit gedaan brood bakken, lijk me wel een hele kunst, maar het resultaat mag er zijn bij jou.

eet smakelijk...

groetjes Stina
O, wat heerlijk ziet dat eruit, dit doet me denken aan vroeger, mijn vader was bakker en bakte op zaterdag thuis altijd brood, het rook zo heerlijk, eerlijk gezegd kom ik er nu bijna niet aan toe,maar als ik dit zie, mmmm

Groetjes, Eefie
Rika zei…
Die zien er lekker uit,
ik bak al mmer dan 15 jaar zelf brood.
Jolanda zei…
In sinterklaastijd doen ze wel wit brood met kruidnootjes, maar volgens mij kun je het ook proberen met speculaasjes (al zijn die wel zachter).
Leuk, dat hele ervaringsverhaal en wat zien jouw broden er lekker uit! Zelf bak ik regelmatig met de broodbakmachine, met meel van Soubry. Daar ben ik uiteindelijk het tevredenst over. Maar meer dan gewoon wit (zondag), bruin en volkoren en krentenbrood heb ik nog nooit geprobeerd. Ook ik wil weleens brood in de oven afbakken. Hoe lang moet je eigenlijk kneden, als je dat zelf doet?
En die tutti-frutti lijkt mij ook lekker, dat laat je eerst even wellen zeker?

Groetjes, Jolanda
JeeBee zei…
Dat brood ziet er heel erg smakelijk uit!
Wij bakken al sinds 2004 ons eigen brood en hebben inmiddels al onze derde broodbakmachine. Brood uit de oven hebben we vroeger wel eens gedaan, maar de bbm bevalt ons beter. (lees=minder werk)
Recepten heb ik helaas niet voor je, maar in de bibliotheek is vast ook wel wat te vinden. En via google ook natuurlijk ;-)
Unknown zei…
Oh, wat gaaf!! Het eerste deel van je verhaal was als of het mijn verhaal was....wie weet wordt het hier ook ooit nog eens een happy end, maar tot nog toe is dat er nog niet van gekomen... Bij ons was het vooral het snijden wat zo tegenviel. Hoe doe jij dat? Iemand raadde me een elektrisch mes aan, maar toen had ik het al even helemaal gehad met het gemodder ;-(
Groetjes, Corine
Bedankt voor alle reacties!
@ Jolanda: mmm, lijkt me lekker met kruidnootjes/ speculaas, ga ik zeker eens proberen!
Voor het kneden houdt ik nu minstens 10 minuten aan. Maar eerlijk gezegd doe ik dat met de mixer (met deeghaken ipv 'garders')Het doorslaan voor de 2e x rijzen doe ik wel met de hand, dat hoeft maar kort.
Voor tutti-frutti brood gebruik ik gewoon een restje dat over is van de maaltijd, geweld dus.
@ Corine: voor het snijden gebruiken we een goed, scherp broodmes. Vooral Gerbrand is hier erg handig mee, maar oefening baart kunst!

Groetjes, Tineke
@Let zei…
Misschien 'moet' je eens kijken op de blog van Teunie: eenvoudig leven.blogspot.com
Teunie is een 'meesterbakker' ;-)

Groet, Let...
@ Let: bedankt voor de tip! Maar... de blog van Teunie volg ik al heel trouw, ze is een grote inspiratiebron voor me ;-)
Nu ben ik dus ook van haar recept voor 'gewoon brood' uitgegaan en dit was dus echt een succes!

Groetjes, Tineke
wat leuk dat je bij mij langs kwam:) kom graag ook even bij jou kijken en ga je volgen hoor!
wat ziet je brood er heerlijk uit:)

lieve groetjes, Tjits
Agnes zei…
Leuke blog heb je. Kom hier via via en wordt maar meteen volger van je. Nu lees ik hier je stukje over zelf brood bakken. Wil ik ook nog steeds doen maar komt steeds niets van. Ook mijn broodbakmachine staat triest in de kelderkast. Vond het ook niet zo'n succes. Dus wil ook eens proberen om het zelf te gaan doen. Toevallig zag ik op de site van Maaike van Kessel, zij heeft een culinairblog, een stukje over zelf brood bakken. Misschien heb je er iets aan om ook eens te proberen? Neem maar eens een kijkje.
http://www.maaikevankessel.nl/
Alvast een fijn weekend.
Groetjes,
Agnes

Populaire posts